GELECEĞİN MUCİTLERİNE ŞANS VERİN


9 Aralık 2017 Cumartesi

S.T.E.M İLE GELECEĞiN MUCİTLERİ YETİŞİYOR!
S.T.E.M NEDİR?
Yıllardır farklı eğitim modelleri ve teknikleri ile geliştirilen gelişim alanlarına bir süredir yeni yaklaşımlar da eklendi. Yeni nesil teknolojik çocuklarının entegre olarak kullanabileceği pek çok alternatif eğitim programı artık mevcut.
Doğum öncesinden başlayan hatta gebelik öncesinde anne ve babanın almış olduğu eğitimin bile doğrudan etkili olduğu çocuk eğitim ve gelişimi; doğum koçlarından alınan profesyonel destek, yeni doğan bakım eğitimleri, anne baba okulları, emzirme teknikleri… vb devam ediyor. Önce ebeveynlerin bilgilendirmesi sonra da çocuğun direk eğitime dahil edilmesi ile zehir gibi nesiller yetişiyor artık.
Okul öncesi dönemde verilmeye başlayan S.T.E.M eğitimleri de bunlardan sadece biri. S.T.E.M her ne kadar dünyada yaygınlaşmış olsa da Türkiye’de yeteri kadar bilinmediğini düşünüyorum. Peki nedir bu S.T.E.M dediğinizi duyar gibiyim. İngilizce olarak “kök” anlamına gelen ve her harfin ayrı anlamlarla kodlandığı bir eğitim içeriği. Aslında anlamının kök olması da oldukça manidar çünkü ileride bu günün yeni nesil çocukları ileride kendi meslek hayatlarına adım atacak ve ülke gelişimine destek olacaklar.
Bir alıntı ile değinecek olursam: “İşte bir çiçeğin kökleri gibi öğrenciler daha küçükken kendi yetenekleri ve geliştirilebilecek yetenekleri doğrultusunda yetişirlerse o bitki büyüyecek ve kendi genlerinden gelen çiçeğini oluşturacaklardır. O çiçek o bahçede eksik bir mavi, bir kırmızı, bir yeşil olacaktır. Belki eksiği tamamlayan bir yaprak belki sussuz ortamda yaşamını sürdürmeye yetenekli bir kaktüs.”
Türkiye’de özel okul ve kolejlerin yeni yeni eğitim içeriğine aldığı yöntem yurt dışında müfredatlarla uygulanıyor ve 2012 yılından itibaren de bütçelendirilerek geliştiriliyor.
STEM Science (Fen), Technology (Teknoloji), Engineering (Mühendislik) ve Mathematics (Matematik) kelimelerinin yan yana gelmesi ile oluşan eğitim programına verilen ad.
Yani çocuğunuzu hem Fen Bilgisi hem Teknoloji hem Mühendislik hem de Matematik alanlarında geliştiren bir alt yapı sunuyor ki günümüz çocuklarının dijital çocuklar olduğu dikkate alındığında önemi daha da artıyor. Innovatif yani yenilikçi ve üretken düşünce yapısının oluşması, çocukların bilimi sevmeleri ve gelecekte kendi tasarımlarını hayata geçirmeleri için çok önemli olduğu sık sık vurgulanıyor.
Ne yazık ki günümüz eğitim sistemi sadece sınav kazanmaya yönelik hale geldiği için uygulama ve öğrenmeden çok ezberleyici kes-kopyala-yapıstır şeklinde işliyor ve öğrenciler de öğrenip içselleştirme ve üzerine düşünüp geliştirmek yerine sınava kadar ezberleyip ardından unutmayı tercih ediyor.
İşte bu ezberci sistemden kopup sorgulayan, üreten ve geliştiren çocuklar yetiştirmek için çocukların STEM sistemi ile tanışmaları gerekiyor. Bu bağlamda açılan merkezler ve aktivite merkezleri özellikle Robotik ve Kodlama dersleri, bilimsel-oyun deneyleri, Interaktif ve sorgulayan içerikleri ve materyalleri ile çocukları geleceğe hazırlıyor.
Robotoik ve Kodlama dersleri okul öncesi 3+ yaş itibariyle özellikle sağ sol ileri ve geri ana komutlarının türevleri ile verilen görevi yerine getirme şeklinde akullı botlar aracılığı ile sağlanıp Lego ve benzeri robotik kodlama etkinlikleri ile geliştirilebiliyor.
Lego’nun geliştirdiği ve tüm dünyada kullanılan We Do 2 özellikle okula hazırlık aşamasındaki çocuklardan başlayarak ilköğretim ve orta okul seviyesine kadar farklı özelliklerde robot yapma ve söz konusu robotları pc, tablet ya da notebook gibi teknolojik araçlarla kodlayarak hareket ettirmeye imkan tanıyor. Kendi robotunu tasarlayarak kodlayan ve hareket etmesinden mutluluk duyan çocuklar aynı zamanda bilime sempati duymaya ve innovatif düşünmeye yatkınlık kazanıyor.
Ayrıca verilen görevler için çocukların araştırma yapmaları ve göreve yönelik tasarımlar geliştirmeleri beklenen Robotik ve Kodlama uygulamaları çocukların geleceğin mucitleri olmaları yönünde önlerini açıyor.
 Yine bir alıntı ile Türkiye’nin içler acısı durumunu paylaşmak istiyorum: “Kim 500 milyar ister?” adlı programlar gibi genel kültürü, araştırmacılığı, yorum yapma becerisini, değişik yazarları okuma ve farkındalık düzeyini ölçen yarışmalarda daha 3. soruda elenen belirli üniversitelerden dereceyle mezun olmuş daha ünvanları saymakla bitmeyen toplum üyelerini tanımak ve şaşırmak… Veya her seferinde TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)  ve OECD tarafından gerçekleştirilen ve 15 yaş gençler bazında yapılan PISA (The Programme for International Student Assessment) sınavlarında ülkemizdeki gençlerin bilgiyi kullanmadaki yetersizliğine şahit olmak…
“STEM” aslında küçük yaşlarda sahip olduğumuz “yaratıcılığı” kullanarak, destekleyerek, tetikleyerek  problem odaklı çalışmaya, çocuklardaki “merak” duygusundan yola çıkarak çözümler bulmaya odaklı bir sistem. Matematiği veya fen’i ders olarak değil edindiği bilgileri hayatında uygulamasına olanak sağlayacak bir proje. Bunun için belki de en önemli adım disiplinler arası işbirliği.”
Siz de çocuğunuz için S.T.E.M alt yapısı ile eğitim veren kurumları seçemiyor olsanız da atölye çalışmaları ve eğitim programlarını araştırarak çocuğunuzu geliştirebilirsiniz.

Pınar Yeşiltay SEVİM


1 yorum

  1. Kesinlikle yazdıklarınıza katılıyorum. Geleceğin yeni mucitlerine şans vermemiz için bu eğitimin tüm okullarda verilmesi gerekiyor.

    YanıtlaSil

© Okuyan Anne - Yeni Nesil Annenin Kitaplığı
Maira Gall
Okuyan Anne - Yeni Nesil Annenin Kitaplığı - ©

Blog Tasarımı

Bu sitede yayınlanan yazılar ve resimlerin izinsiz kullanılması
5846 sayılı fikir ve sanat eserleri yasasına aykırıdır.